Niezawodne sposoby na ciężkie i opuchnięte nogi

Zdrowie i nastrój
22/10/2021
Unbenanntes Dokument

Co robić, gdy po dniu pracy nogi są opuchnięte, ciężkie i obolałe? Jak przywrócić im dobrą formę? Mamy sprawdzone sposoby na ciężkie nogi!

Ciężkie, opuchnięte nogi to problem wielu kobiet. Wiele z was prawdopodobnie zna to aż za dobrze: od rana do wieczora dużo stałaś lub siedziałaś za biurkiem, końcu dotarłaś do domu i zdejmujesz za ciasne buty, które rano pasowały idealnie. Przyczyną takiego stanu rzeczy są spuchnięte stopy. Często to właśnie stopy i kostki najpierw stają się opuchnięte, a następnie opuchlizna rozciąga się dalej na nogi. Ale nie martw się! Chociaż nie jest to miłe uczucie, w większości przypadków nie jest powodem do niepokoju, a dzięki naszym radom Twoje nogi szybko wrócą do równowagi.

Jakie są przyczyny opuchniętych nóg?

Pionowa pozycja ciała sprawia, że krew, płynąc żyłami z nóg w kierunku serca, musi wykonać ogromną pracę. Aby mogła dotrzeć do celu, wspomaga ją pompa mięśniowa, która systematycznymi skurczami wypycha krew ku górze. Przed jej cofaniem się w dół (zgodnie z prawem grawitacji) chronią nas zastawki żylne. Jednak one działają sprawnie tylko wtedy, gdy nogi pracują, czyli gdy się ruszmy: idziemy, jedziemy na rowerze, biegamy.

Jeśli długo się nie ruszamy, w żyłach znacznie zwiększa się ciśnienie, które może być przyczyną uszkodzenia żył i zastawek. Aby tak się nie stało, zawarta we krwi woda przenika przez ścianki naczyń do tkanek, dzięki czemu ciśnienie zmniejsza się, ale nogi stają się opuchnięte. Niestety, ten efekt ciężkich nóg jest jeszcze większy latem, kiedy chętnie nosimy spódnice i spodenki. Dzieje się tak dlatego, że w wysokich temperaturach naczynia rozszerzają się, przepływ krwi staje się wolniejszy, a żyły bardziej przepuszczalne.

Kiedy należy iść do lekarza z opuchniętymi nogami?

Opuchnięte stopy i nogi, których przyczyną jest retencja wody, zwykle nie wskazują na poważne problemy ze zdrowiem i są powszechną dolegliwością. Czasami jednak mogą za tym stać jeszcze inne czynniki, takie jak: problemy z sercem, niewydolność nerek, czy przewlekła niewydolność żylna. Jeśli dolegliwości się nasilają, stopy są opuchnięte przez cały dzień, odczuwasz ból lub zauważysz zmiany skórne koniecznie skontaktuj się z lekarzem flebologiem lub lekarzem pierwszego kontaktu.

Natychmiastowa ulga dla ciężkich nóg

Uczucie ciężkości i opuchnięte nogi zwykle szybko ustępują, jeśli spróbujesz naszych tego:

  • Podnieś nogi do góry, wyżej niż reszta ciała i odpocznij w tej pozycji przez 10 minut (możesz oprzeć je o ścianę).
  • Ulgę może przynieść zimny prysznic lub naprzemienne ciepłe i chłodne prysznice. Zimna woda obkurcza rozszerzone naczynia krwionośne i to powoduje szybki efekt ulgi. Opcjonalnie możesz po przyjściu do domu na 15 - 20 minut owinąć kostki i nogi zmoczonym i schłodzonym w lodówce bandażem.
  • Proste ćwiczenia stóp (np. robienie kółek stopami) pomagają przywrócić krążenie krwi.

Długotrwałe i skuteczne sposoby na ciężkie nogi: traktuj nogi z czułością

Jeśli chcesz podjąć długotrwałe działania przeciwko opuchniętym nogom, nasze poniższe wskazówki na pewno ci w tym pomogą:

  • Regularnie ćwicz! Wysiłek fizyczny wzmacnia żyły, mięśnie i usprawnia przepływ krwi.
  • Dobre odżywianie to magiczny przepis na ogólny stan zdrowia, ponieważ nadwaga osłabia nasz układ odpornościowy, a także obciąża nasz układ krążenia. Czasami wystarczy dodać trochę więcej warzyw i owoców zamiast innych produktów, aby organizm poczuł się bardziej komfortowo. Staraj się również zmniejszyć ilość spożywanej soli, ponieważ zatrzymuje ona wodę w organizmie.
  • Ogromny wpływ na organizm ma również nasza psychika. Jeśli jesteś, wyspana, zrelaksowana i zbalansowana, wpływasz pozytywnie również na układ układ krążenia i stan żył. Świetnym sposobem na znalezienie spokoju jest medytacja. Spróbuj!
  • Unikaj ciasnych rajstop, skarpet oraz niewygodnych butów na wysokim obcasie. Noś rajstopy przeciwobrzękowe. Możesz je dostać w aptece lub dobrych sklepach pończoszniczych.
  • Zrób coś dobrego dla swoich nóg: zafunduj im pielęgnacyjny zabieg peelingiem, balsamem do ciała i delikatnym goleniem. Maszynka do golenia Gillette Venus Sensitve to doskonały wybór, ponieważ jest szczególnie delikatna dla wrażliwej skóry.
  • Jeśli musisz długo stać, nie zastygaj w bezruchu. Dreptanie w miejscu, uginanie kolan czy stawanie na palcach ułatwia przepływ krwi przez żyły.
  • Pij dużo niegazowanych napojów. Nie obawiaj się, że obrzęki będą jeszcze większe – jest dokładnie odwrotnie. Właściwe nawilżanie organizmu przeciwdziała obrzękom i ułatwia oczyszczenie go z toksyn, dzięki czemu sprawniej działają również żyły.
  • Jeżeli masz siedzącą pracę, podstaw pod stopy karton. Od czasu do czasu poruszaj palcami, kręć stopą kółeczka i napinaj mięśnie łydek - to świetna gimnastyka dla żył. Pamiętaj, aby nie zakładać nogi na nogę, gdyż to sprzyja rozwojowi żylaków.
  • Jak najwięcej chodź po schodach – to proste ćwiczenie usprawnia pompę mięśniową. Spaceruj i maszeruj po nierównym terenie, aby żyły zachowały należytą elastyczność.