Jak kochać siebie: 10 wskazówek, jak odnaleźć wewnętrzną siłę

Zdrowie i nastrój
6/01/2021

„Kochaj siebie!” Łatwo powiedzieć, trudniej wykonać, ale warto próbować – zdradzimy Ci, jak to działa.

Kiedy słyszymy o „kochaniu siebie”, na myśl przychodzi nam samouwielbienie albo narcyzm. Ale tak naprawdę kochanie siebie oznacza coś zupełnie odwrotnego. Kiedy kochamy siebie, z naszej miłości korzystają przede wszystkim nasi bliscy. Psychoanalityk Erich Fromm idzie nawet dalej. Według niego kochanie samego siebie jest warunkiem koniecznym, aby prawdziwie kochać innych. Ale po kolei! Zdradzamy, na czym polega kochanie samego siebie, dlaczego jest takie ważne oraz jak osoby dorosłe mogą nauczyć się kochać siebie.

Na czym polega kochanie samego siebie?
Czym nie jest kochanie siebie
Dlaczego kochanie siebie jest tak ważne?
10 wskazówek, jak być szczęśliwym
1. Zamień samokrytykę na samowspółczucie
2. Zaakceptuj swoje słabości
3. Miej do siebie więcej cierpliwości
4. Komplementy i pochwały? Przyjmuj je!
5. Kolejny krok: Chwal siebie
6. Dbaj o siebie
7. Doceniaj nawet drobne rzeczy
8. Stawiaj granice
9. Rozpieszczaj się
10. Realne porównania pomagają w walce z negatywnymi uczuciami

Na czym polega kochanie samego siebie?

Kochanie samego siebie to element poczucia własnej wartości i jest ściśle związane z pewnością siebie. Miłość własna wpływa na sposób, w jaki postrzegamy siebie oraz nasze otoczenie. Niemniej jednak wiele z nas ma niewielkie pojęcie o tym, co to znaczy kochać samego siebie i błędnie łączy miłość własną z egocentryzmem. Pewnie wynika to z faktu, że my – kobiety – nauczyłyśmy się odkładać własne potrzeby na bok.

Z drugiej strony, gdy zastanowimy się nad tym, co oznacza słowo „miłość” i z czym nam się kojarzy, prawdopodobnie wymienimy wiele pozytywnych cech, takich jak zaufanie, wdzięczność, zrozumienie, współczucie, szczodrość, akceptacja, wyrozumiałość czy wybaczenie. Kochanie samego siebie oznacza właśnie obdarzanie siebie tymi uczuciami.

Niestety, kochanie samego siebie na co dzień nie zawsze jest proste, bo do głosu dochodzi samokrytyka. Pewnie często zdarza Ci się pocieszać przyjaciółkę, jeśli nie zdąży na ważne spotkanie. Ale kiedy sama gdzieś się spóźnisz, robisz sobie wyrzuty. Czas to zmienić. Naucz się być szczęśliwą!

Czym nie jest kochanie siebie

Aby lepiej zrozumieć pojęcie miłości własnej, porównajmy ją z tym, czym nie jest:

  • Pobłażanie sobie

Za tym terminem kryje się wyidealizowany obraz własnej osoby. Ale kochanie samego siebie oznacza akceptowanie siebie i swoich wad – świadomość własnych słabości oraz wyrozumiałość dla samego siebie.

  • Narcyzm

Narcyzm z kolei oznacza, że potrzebujemy zapewnień ze strony innych, aby czuć się dobrze ze sobą, ponieważ brakuje nam prawdziwego poczucia własnej wartości. Gdy kochamy siebie, nie potrzebujemy akceptacji z zewnątrz i jesteśmy niezależni od opinii innych osób.

W przeciwieństwie do pobłażania sobie i narcyzmu, miłość własna nie odsuwa nas od innych, lecz buduje trwały fundament bliskości!

Dlaczego kochanie siebie jest tak ważne?

Miłość do siebie wzmacnia nas od środka i tym samym ma ogromny wpływ na to, w jaki sposób odbieramy siebie i świat, jak zachowujemy się w stosunku do innych oraz jak jesteśmy postrzegani. Przyjrzyjmy się temu trochę bliżej:

  • Kochanie siebie sprawia, że jesteśmy bardziej pewne siebie i pozwala nam na spokojne odbieranie krytyki i niepowodzeń, ponieważ wiemy, że nie musimy wiązać ich z całą naszą osobą.
  • W ten sposób wzmacniamy również nasze relacje z innymi. Gdy nie reagujemy złością na krytykę, możemy spodziewać się, że nasze rodziny, przyjaciele i współpracownicy będą z nami szczerzy i otwarci. Dzięki temu możemy bardziej im ufać.
  • Jednocześnie stajemy się bardziej niezależne, ponieważ możemy zdecydować, czy chcemy przyjąć zdanie innych, czy nie.
  • Mniejszy strach przed krytyką i porażką sprawia również, że odważniej podejmujemy wyzwania. Wierzymy, że możemy osiągnąć nasze cele, co jest warunkiem koniecznym do osiągnięcia sukcesu!
  • Wiara w swoje mocne strony pomaga również w akceptowaniu własnych słabości i w budowaniu realistycznego obrazu siebie. Możemy być ze sobą szczerzy i pracować nad swoimi słabościami, zamiast udawać, że one nie istnieją.
  • Taki pozytywny obraz siebie i wiara we własne możliwości zapewniają nam bezpieczeństwo oraz sprawiają, że patrzymy na innych bardziej życzliwie i bardziej cieszymy się życiem.

10 wskazówek, jak być szczęśliwym

Jak zatem kochać siebie? Niektórzy z nas mieli szczęście i nauczyli się tego już na wczesnym etapie życia. Ale możemy nauczyć się kochać siebie również w dorosłym życiu – nigdy nie jest za późno. Dzięki tym wskazówkom stopniowo osiągniesz swój cel.

1. Zamień samokrytykę na samowspółczucie

Zastanów się, jak się czujesz, gdy coś nie idzie po Twojej myśli. Czy z inną osobą rozmawiałabyś równie szorstko? Spróbuj zrozumieć siebie. Pomyśl, jak rozwiązałabyś taki problem, gdyby dotyczył Twojej przyjaciółki. Pewnie przytuliłabyś ją i spróbowałabyś spokojnie przeanalizować całą sytuację. Potraktuj siebie w ten sam sposób!

2. Zaakceptuj swoje słabości

Ciągle się spóźniasz? Zamiast mieć pretensje do siebie czy szukać wymówek pomyśl, że świetnie radzisz sobie z innymi sytuacjami. To pomoże Ci poradzić sobie z problemem w konstruktywny sposób i znaleźć odpowiednie rozwiązanie.

3. Miej do siebie więcej cierpliwości

Kiedy Twoje dziecko ma problem z matematyką, raczej nie oczekujesz od niego, że z miejsca zrozumie trudny wzór. Traktuj siebie w ten sam sposób. Bez względu na to, czy uczysz się czegoś nowego, czy pracujesz nad swoimi słabościami, daj sobie trochę czasu!

4. Komplementy i pochwały? Przyjmuj je!

Kolega z pracy chwali Twoją prezentację, a Ty odpowiadasz, że przecież trochę się jąkałaś? Postaraj się nie reagować w ten sposób na komplementy – wystarczy uśmiech i „dziękuję”!

5. Kolejny krok: Chwal siebie

Bez względu na to, jak niewielki jest Twój sukces, świętuj go! Przyjrzyj się swoim kolegom z pracy – oni to potrafią.

6. Dbaj o siebie

Traktuj swoje zdrowie poważnie i szukaj tego, co jest dla Ciebie dobre – może to być odpowiednia dieta, sport poprawiający samopoczucie czy spotkania z przyjaciółmi.

7. Doceniaj nawet drobne rzeczy

Właśnie odbyłaś niesamowitą rozmowę z przyjaciółką, ktoś przytrzymał dla Ciebie drzwi wejściowe lub poczułaś się świetnie po sesji jogi? Naucz się doceniać te pozornie drobne rzeczy!

8. Stawiaj granice

Mówienie „nie” może mieć zaskakująco dobre skutki! Nieważne, czy tym razem postanowisz nie upiec ciasta do przedszkola, przerwać tyradę zarozumiałego kolegi, czy odwołać spotkanie.

9. Rozpieszczaj się

Zaplanuj trochę czasu tylko dla siebie i ciesz się ciszą i spokojem, na przykład podczas długiego seansu domowego spa. Poczuj się pięknie – na przykład kąpiel w blasku świec może pomóc Ci się zrelaksować. Zadbaj o skórę i włosy, używając aromatycznych esencji takich jak te, które są zawarte w oczyszczającym szamponie do włosów Herbal Essences bio:renew.

10. Realne porównania pomagają w walce z negatywnymi uczuciami

Czasem wszystko wydaje się takie niesprawiedliwe lub ogarnia nas zazdrość. To zupełnie normalne! Ale musisz uważać, żeby nie dać się pochłonąć negatywnym emocjom. Pomyśl przez chwilę – może ta druga osoba osiągnęła większy sukces w pracy niż Ty, ale za to nie cieszy się tak dobrym zdrowiem? Nie chodzi tutaj o dodawanie, ale o przyjęcie odpowiedniej perspektywy.

Życzymy Ci wielu sukcesów, ponieważ na nie zasługujesz!