Sposoby na jesienną chandrę

Zdrowie i nastrój
15/11/2021

Czy czujesz, ze na nic nie masz ochoty, a szaruga na zewnątrz sprawia, że najchętniej cały dzień spędziłabyś w domu? Dowiedz się, jak pokonać jesienne zmęczenie i złe samopoczucie.

Dla wielu osób wraz z końcem lata kończy się ich dobre samopoczucie, a kilka nadchodzących miesięcy najchętniej by przespali. Jedyne, na co mają ochotę to pozostanie w łóżku i rozgrzewająca herbata. Czy naprawdę istnieje coś takiego jak jesienna chandra?

Melatonina - co to i jaki ma wpływ na funkcjonowanie?

Kiedy dni stają się coraz krótsze, a my spędzamy dużo czasu w domu, jesteśmy wystawieni na coraz mniej naturalnego światła. To sygnalizuje ciału, że powinniśmy pójść spać. Nasz organizm uwalnia wtedy hormon melatonina, który sprawia, że jesteśmy senni. Niestety, również hormon szczęścia serotonina jest przekształcany i tym samym wykorzystywany do produkcji melatoniny. Przez to w okresie jesienno-zimowym możemy być narażeni na okresowe spadki nastroju i senność w ciągu dnia.

Jeśli więc jesienią nagle wpadasz w zły humor, na początku nie powinieneś się martwić. To zupełnie normalne i prawie każdy tak się czuje. Pozwól sobie na więcej odpoczynku w tym okresie, wypróbuj ćwiczenia relaksacyjne, medytację, zaplanuj sobie spokojny czas w domu. Jeśli jednak twój nastrój znacznie się pogorszył i taki stan rzeczy trwa już dłużej niż dwa tygodnie, powinieneś zasięgnąć porady lekarza. Mamy też kilka wskazówek na jesienną chandrę, które mogą pomóc.

Jak radzić sobie z jesienną chandrą?

Regularne spacery

Wyjdź na zewnątrz, najlepiej w porze przedpołudniowej, kiedy jest najwięcej naturalnego światła. Organizmy tych, którzy biegają lub chodzą na spacery, produkują więcej endorfin, naturalnych hormonów szczęścia, które pomagają w przezwyciężeniu złych nastrojów. 

Taniec

Jeśli chcesz trochę się poruszać, dlaczego nie pomyśleć o tańcu? Zamiast w samotności podnosić ciężary na siłowni, poszukaj w swojej okolicy szkoły tańca. Ruch, śmiech i dobre towarzystwo na pewno pomogą oderwać się od szarej codzienności i dodadzą energii!

Źródła witaminy D

Wiele osób, zwłaszcza mieszkających w krajach jak Polska, w których dni zimą są krótkie, cierpi na niedobór witaminy D. Zbadaj się, a jeśli okaże się, że faktycznie masz jej za mało w swoim organizmie, warto sięgnąć po kapsułki, które pomogą uzupełnić niedobory.

Zdrowa dieta

Mimo, że w przedświątecznym okresie, gdy zaczynamy przygotowywać świąteczne potrawy ciężko jest trzymać dietę, powinniśmy zwracać uwagę na to, by spożywać wystarczającą ilość warzyw i owoców, a także pić dużo wody. Dzięki temu ciało będzie silniejsze i lepiej przygotowane do jesieni i zimy.

Piękne dekoracje do domu

Gdy na zewnątrz jest zimno i deszczowo, powinniśmy się postarać, żeby w środku było tym piękniej. Nie bez powodu szczególnie jesienią lubimy zmieniać wystrój i uprzytulniać nasze wnętrza. Zawieś nastrojowe lampki i ustaw dekoracje z naturalnych materiałów, takich jak drewno czy bambus. Kiedy spojrzysz na przytulne otoczenie, automatycznie będziesz w lepszym nastroju. Ładny zapach może to jeszcze bardziej podkreślić. Co powiesz na przykład na otulający zapach wanilii od Ambi Pur?

Zrób coś dla siebie

Jesienią musisz o siebie szczególnie zadbać. Zrób dla siebie coś dobrego! Poznaj zalety sauny, spotkaj się z przyjaciółmi, wybierz się do kina, koloruj mandale. Wszystko, co jest dobre dla Twojej duszy, pomoże przegonić zły nastrój. Nie możesz się również przemęczać. Jesienią i zimą organizm jest nastawiony na spowolnienie, daj mu więc chwilę przerwy, aby mógł nabrać sił na następną wiosnę.  

Jesienią wieczory zaczynają się coraz wcześniej, co może być dobrą wiadomością, jeśli dobrze wykorzystamy czas spędzony w domowym zaciszu. To świetny moment na uporządkowanie szaf, obejrzenie zaległych filmów, przeczytanie książki czy zabiegi w domowym SPA. Poznaj nasze pomysły na owocne spędzenie długich jesiennych wieczorów!


Testuj i wygrywaj z nami

Sprawdź nasze aktualne akcje promocyjne