Stres i panika: jak je pokonać?

Stres i panika: jak je pokonać?

Każdy z nas choć raz zetknął się z lękiem i strachem. Najczęściej rozumiemy, gdzie leży przyczyna, ale zdarzają się przypadki, gdy atak paniki nachodzi nas zupełnie nieoczekiwanie, paraliżując wolę i nie pozwalając nad sobą zapanować. Jak walczyć ze stresem i szybko uspokoić się w trudnych sytuacjach? Oto co radzą specjaliści.


Wsłuchaj się w siebie

W momencie napadu paniki najgorsza jest utrata kontaktu z rzeczywistością. Może nam się wydawać, że oszalejemy lub umrzemy. Dlatego najważniejsze, aby w odpowiednim momencie przyznać, że lęk istnieje, i powiedzieć sobie: „Wszystko dobrze, to atak paniki, wystraszyłam się, napiłam się kawy, znalazłam się w niecodziennych okolicznościach itd. Zaraz się uspokoję i wszystko będzie dobrze”. Nie próbuj uciekać lub ukrywać się, pozostań w jednym miejscu przez kilka minut.


Zwracaj uwagę na oddech

Najważniejsze to wyrównać oddech:

  • rób wolne głębokie wdechy – organizmowi może brakować powietrza.
  • Po kilku minutach spróbuj wstrzymać oddech.
  • Pozwoli Ci to uspokoić się i zrozumieć, że wcale się nie dusisz.Oddychaj więc zgodnie z tą zasadą: przez 5 sekund wdech przez nos, przez 3–4 sekundy wstrzymaj oddech i 6–7 sekund wypuszczaj powietrze.


Rozluźnij mięśnie

W chwili zagrożenia nasze ciało znajduje się w stanie napięcia. Teraz ważne jest, aby udowodnić, że wszystko jest w porządku, i rozluźnić się. Ale problem polega na tym, że my nie wiemy, jak mocno mogą być napięte mięśnie. Dlatego najlepszym wyjściem jest wykorzystanie kontrastu: specjalnie naprężaj mięśnie jeszcze silniej, aby potem je rozluźnić. Zacznij od nóg i stopniowo postępuj ku górze. Twoim celem jest uzyskanie odczucia pełnego relaksu.


Zrób sobie przerwę

Discreet Liners Multiform Wkladka Higieniczna Wydzielina Pochwowa SI01
Discreet Multiform Oddychające wkładki higieniczne
(28)

Wkładki DISCREET Multiform

Odkryj teraz!

Po tym, jak nieco się uspokoisz, zajmij swoją uwagę czymś innym. Przeczytaj wiersz, zacznij dodawać liczby, licz pęknięcia na podłodze lub wykonuj dowolną łatwą pracę.


Poproś o pomoc

Jeżeli obok Ciebie znajduje się inna osoba, opowiedz jej o problemie i nie wstydź się poprosić o pomoc. Jeżeli jesteś sama, zadzwoń do przyjaciółki lub do kogoś z rodziny. Poproś rozmówcę, aby skupił Twoją uwagę na jakiejś historii lub zwyczajnie powiedział coś zachęcającego.


Przeanalizuj swój strach

Gdy dojdziesz do siebie i uspokoisz się, postaraj się przeanalizować, co dokładnie doprowadziło do ataku. Pomoże Ci to lepiej zrozumieć siebie, wyczuć zbliżające się stany lękowe, a nawet pozwoli przeciwdziałać im.


Rozluźniająca kąpiel

Gdy będziesz w domu, weź gorącą kąpiel, posłuchaj relaksującej muzyki i ciesz się przyjemnymi drobiazgami, które sprawiają Ci radość.

Potwierdź dane osobowe

Uzupełnij poniższe informacje, by ukończyć ten etap