Jak dobrze zacząć dzień

Jak dobrze zacząć dzień?

Seria prostych i rozsądnych czynności sprawi, że właściwie zaczniesz pełen sukcesów dzień


Czasami masz wrażenie, że wstałaś lewą nogą. Wszystko idzie jak po grudzie.

Jednak nie będzie się tak dziać, jeśli wypracujesz poranną rutynę. Jak dobrze zacząć dzień?

Czy Twoje poranki to walka z nieubłagalnie uciekającym czasem? Czy zawsze masz problemy z wyprawieniem dzieci do szkoły i zdążeniem do pracy? Czy Twój dom ogarnia chaos – jedzenie śniadania w biegu lub niejedzenie go w ogóle, pośpieszne ubieranie się, brak zeszytów, nerwowe szukanie kluczy? Kiedy jedna rzecz idzie nie tak jak trzeba, to z pewnością pociągnie za sobą kolejne wpadki – tak jak w efekcie domina. Opóźnienia, jakich nabieramy od samego rana, nie wróżą pozytywnego przebiegu reszty dnia.

Wyobraź sobie jak pięknie by było, gdybyś zamiast porannego pandemonium stworzyła miłą i spokojną atmosferę w domu. Tak nastrojona byłabyś w stanie w pełni wykorzystać każdy dzień i jednocześnie świecić swoim dzieciom przykładem. One z kolei skorzystałyby z Twojego pogodnego samopoczucia, zrozumiały jak ważne jest pozytywne nastawienie i również wykształciłyby w sobie umiejętność rozpoczynania dnia z radosnym impetem. To niezwykle ważne, aby pokazać dzieciom jak dobrze zacząć dzień, i inne prawidłowe wzorce, z których będą czerpać przez całe życie.

Podobnie jak w przypadku wieczornych rytuałów, które pomagają zapaść w zdrowy sen, również wskazane poniżej poranne czynności pomogą Ci sprawić, aby czas całodniowej aktywności nie został zmarnowany:

1. Wstań odrobinę wcześniej
Dezorganizacja zaczyna się już wtedy, gdy bezskutecznie próbujesz zwlec się z łóżka. Zrezygnuj z funkcji drzemki w budziku. Tak naprawdę nie oferuje Ci ona dodatkowego kwadransa snu, tylko daje fałszywe poczucie dodatkowego czasu na wypoczynek. Dzieje się tak, ponieważ nie zapadasz już w głęboki sen, tylko podświadomie czekasz na kolejny zbliżający się alarm, który zawsze rozbrzmiewa za wcześnie. Zamiast funkcji drzemki, nastaw budzik o 15 minut wcześniej. Taki dodatkowy kwadrans rano z pewnością się przyda.

W dzisiejszych czasach odnosimy wrażenie, że czas niewiarygodnie szybko ucieka i jest go zawsze za mało. Powszechnie dzielimy przekonanie, że doba powinna mieć więcej godzin, abyśmy zdołali zrobić wszystko, co do nas należy. Wydaje się, że nie mamy szans nadgonić zaległości, dlatego należy uszeregować obowiązki pod kątem ich ważności i po prostu zapomnieć o tych, które są nieważne. Np. jeśli koniecznie musisz zajrzeć do poczty elektronicznej z rana, nie odpisuj na maile, jeżeli absolutnie nie musisz. Wydajne zarządzanie czasem polega na wyznaczaniu priorytetów i hierarchizowaniu zadań w oparciu o praktyczną zasadę „co trzeba zrobić w pierwszej kolejności”. Skorzystaj ze stopera i zmierz czas, jaki zajmuje Ci wykonanie poszczególnych czynności, albo wyznacz sobie limity czasowe na ich realizację. Oszczędność czasu pozwala ograniczyć poziom stresu.

2. Zażyj trochę ruchu
Czy Twoje dzieci wstają z łóżka zmęczone i marudne? Jeśli chcesz, żeby radośnie i z werwą rozpoczynały dzień, musisz im to pokazać na własnym przykładzie. Zacznij się rozciągać, a kiedy w końcu wstaną z łóżek zaproponuj, aby przyłączyły się do Ciebie. Wykonajcie skłony i wyprosty, a może nawet powitanie słońca, które rozgrzewa każdy mięsień ciała. Na początku niech poranne ćwiczenia trwają minutę, a potem możesz je systematycznie wydłużać nawet do pięciu minut. Ćwiczenie mięśni poprawia krążenie krwi, a głębokie wdechy zapewnią organizmowi niezłą dawkę tlenu. Zakończ ćwiczenia serią pajacyków, dzięki którym przemycisz do porannego WF-u trochę ćwiczeń aerobowych, które zwiększają tempo pracy serca i wprowadzają organizm na wyższe obroty.

3. Prawidłowo się odżywiaj
Przygotuj sobie zawczasu kilka zdrowych pomysłów na śniadanie, abyś rano nie musiała przygotowywać i jeść posiłku na wyścigi. Trzymaj się prostych, szybkich i lekkich rozwiązań, lecz zarazem takich, które są pożywne i prawidłowo zbilansowane. Śniadanie jest doskonałym źródłem energii na cały dzień, więc go nie pomijaj!

  • Owsianka, müsli, kasza manna czy komosa ryżowa z suszonymi owocami
  • Mieszanka jogurtu, müsli i owoców
  • Mini pizzerinki, naleśniki tacos lub jaja z szynką albo łososiem zawinięte w tortillę
Registration

Weź udział w EverydayMe i otrzymuj wyjątkowe oferty!

Weź udział w naszym programie

Zamiast bazować na słodzonych płatkach zbożowych, słodkich bułkach i sokach, lepiej jest wybrać świeże owoce jako źródło cukrów i produkty wielozbożowe jako źródło węglowodanów. Dzięki nim organizm utrzyma potrzebny poziom energii aż do drugiego śniadania. Starajcie się wspólnie siadać do śniadań i dzielić się planami na rozpoczynający się dzień. Śniadanie popijcie szklanką wody, która zniweluje odwodnienie po nocy.

Zaangażuj dzieci do udziału w przygotowaniu śniadania zgodnie z ich możliwościami. Poinformuj je odpowiednio wcześnie, jakie zadanie przypadnie im w udziale – przygotowywanie jedzenia, podawanie do stołu czy przynoszenie talerzy i sztućców. To samo dotyczy pakowania drugiego śniadania – niech dzieci wiedzą, że również na ich barkach spoczywa obowiązek wyboru zdrowej przekąski i pomocy w jej zapakowaniu.

4. Włącz przyjemną muzykę
Jeśli chcesz, aby dzień był naprawę udany, nie zaszkodzi zadbać o jakąś energetyczną muzykę w tle. Sama nie zauważysz jak zaczniesz się poruszać w jej rytm, a może nawet będziesz ścielić łóżka lub przygotowywać śniadanie tanecznym krokiem. Zobaczysz, że członków rodziny poruszających się w takt muzyki nie trzeba tak często popędzać. A śpiewanie do ulubionej piosenki na pewno skłoni Cię do uśmiechu.

5. Przygotuj listę zadań
Nawet niewielkie przygotowania poczynione dzień wcześniej wyłączą tryb paniki z porannego rytuału. Jeśli wieczorem przygotujesz sobie strój na następny dzień, albo zaplanujesz śniadanie, zaoszczędzisz sporo czasu, który może okazać się przydatny. Aby zminimalizować poranne zamieszanie, wywieś w widocznym miejscu listę z zadaniami do wykonania przed wyjściem. Lista może być imienna, tak, aby każdy bezbłędnie wiedział, za co odpowiada. Jeśli sprawdzisz listę, szczególnie punkty, o których najczęściej się zapomina, z łatwością przetrwasz poranek, a dzień rozpocznie się gładko.

  • Pościelić łóżko
  • Umyć zęby
  • Plecak: prace domowe
  • Drugie śniadanie
  • Sprawdzić w kalendarzu dodatkowe zajęcia dzieci po szkole
  • Co jeszcze?
  • Nie zapomnieć o przytuleniu rodzinki!

Przeczytaj również:

Jak układać dziecko do snu?
Czy chcesz dowiedzieć się jak układać dziecko do snu?


Potwierdź dane osobowe

Uzupełnij poniższe informacje, by ukończyć ten etap

Dowiedz się jak...

Jak utrzymać kable w należytym porządku

Nowoczesne mieszkania są wyposażone w coraz większą liczbę urządzeń elektrycznych, co przekłada się na plątaninę kabli w salonie, które wiją się po podłodze niczym elektryczne robaki. Pomożemy Ci rozwiązać ten problem.

Czytaj dalej

Jak pomalować usta w zaledwie 5 prostych krokach

Wyraziste usta są wiecznie modne. To znakomity i prosty sposób na zmianę wizerunku, a ponadto jeden z ważniejszych kobiecych atrybutów. Spróbuj maksymalnie wykorzystać naszą tajną broń kobiecą.

Czytaj dalej

Jak przygotować trzy napoje, które doskonale rozgrzeją Cię w czasie zimy

Kiedy zima daje się nam we znaki, nie ma nic lepszego niż gorący, rozgrzewający napój. Eleganckie kawiarnie posiadają w swojej ofercie bogaty wybór oryginalnie podanych kaw, które możesz również samodzielnie przygotować w domu. Doskonale rozgrzeją Cię podczas mroźnych, zimowych dni.

Czytaj dalej