Ile powinno się spać

Ile powinno się spać?

Hibernacja może być niezwykle kusząca, zwłaszcza gdy temperatury spadają poniżej zera, a Ty jesteś przemęczona ogromem domowych obowiązków.


Jednakże zdaniem ekspertów nie powinnaś dostosowywać swoich przyzwyczajeń związanych ze snem do pory roku.

W przeciwieństwie do zwierząt, ludzie nie potrzebują więcej snu zimą, mimo że większość z nas jest nieco ospała, gdy za oknem panuje mróz. Tak naprawdę zbyt duża dawka snu może wyrządzić więcej szkody niż dobra.  

Ile snu potrzebujemy?
Większość z nas – nawet pełnoetatowe mamy! – potrzebuje 7-9 godzin dobrej jakości snu w nocy, aby dobrze funkcjonować następnego dnia. Jeżeli mamy problemy ze snem i śpimy mniej niż 4 godziny, może to być bardzo niebezpieczne dla naszego organizmu, a nawet prowadzić do przedwczesnej śmierci. Jednakże okazuje się, że większość z nas jest stale pozbawiona snu, gdyż śpimy średnio 5-6 godzin dziennie.
Znajdź sposób na zdrowy sen. Zamieniajcie się z partnerem – niech jednej nocy on wstaje do dziecka, Ty zaś następnej. Spróbujcie także wcześniej kłaść się spać, szczególnie jeśli w nocy często się budzicie.

Czy to prawda, że zimą śpimy dłużej?
Tak i nie. Budzimy się, gdy na zewnątrz jest jeszcze ciemno, zanim szyszynka, gruczoł odpowiedzialny za produkcję melatoniny, otrzyma sygnał, aby zakończyć pracę; produkcja melatoniny zaczyna się wówczas od początku, na długo zanim jesteśmy gotowi na pójście spać. To przyczynia się do ospałych poranków i wieczorów.
Mimo że wielu z nas mimo wszystko wstaje później i jest wcześniej zmęczona, gdy nadchodzi zima, nie ma biologicznej potrzeby, aby naszemu organizmowi dostarczać dodatkowej dawki snu.  Co jest najważniejsze? Nie zmieniaj swojego cyklu snu w zimniejsze miesiące. Po prostu upewnij się, że jest Ci ciepło, a w Twoim pokoju panuje cisza i jest w nim wystarczająco ciemno.

Co mogę zrobić, aby lepiej spać, bez względu na porę roku?
Wskazówki:

  • Jeśli masz taką potrzebę, możesz dokonać paru zmian w zależności od pory roku, ale postaraj się ustalić regularne pory chodzenia spać i wstawania. Trzymaj się planu! Dzięki temu Twój organizm przyzwyczai się do pewnego schematu.
  • Postaw na ćwiczenia na zewnątrz – szczególnie zimą. Dzięki temu wykorzystasz krótki dzień i spędzisz czas na dworze, gdy jest jasno.  
  • Upewnij się, że Twój dom i łóżko są przystosowane do pory roku.
  • Zdrowa dieta to podstawa – stosuj zbilansowaną dietę, bogatą w witaminy i minerały, przez cały rok. Zimą jemy więcej produktów bogatych w skrobię, w odróżnieniu do lata, gdy w naszej diecie przeważają warzywa i owoce. Choć postaraj się uwzględnić je także w swoim zimowym jadłospisie.

Za długi sen. Czy to w ogóle możliwe?
Tak. Za duża ilość snu przyczynia się do szeregu problemów zdrowotnych, m.in. cukrzycy, chorób serca, depresji, otyłości czy bólów głowy. Hipersomnia – czyli przewlekła, nadmierna senność i ciągłe zmęczenie – to stan chorobowy. Osoby cierpiące na tę dolegliwość są często nerwowe, ospałe i przemęczone, mogą mieć też problemy z pamięcią. Jeśli masz jakiekolwiek kłopoty ze snem, skonsultuj się ze swoim lekarzem i poproś o skierowanie do poradni zaburzeń snu, gdzie lekarz z pewnością odpowiednio zdiagnozuje Twój problem.

Jaka jest zależność między snem a depresją sezonową (sezonowym zaburzeniem afektywnym)?
Zmiana z okresu jesiennego na porę zimową może spowodować sezonowe zaburzenie afektywne (ang. SAD – seasonal affective disorder). Jest to stan, który charakteryzuje się nawrotami epizodów depresyjnych podczas zmian pór roku, w szczególności zaś, gdy nadchodzi zima. Do objawów tej choroby zaliczamy depresję, zwiększoną potrzebę snu i nadmierny apetyt.

Jak mogę być pewna, że moje dziecko wysypia się zimą?
Najważniejsze jest przytulne otoczenie. Oto kilka wskazówek:

Registration

Weź udział w EverydayMe i otrzymuj wyjątkowe oferty!

Weź udział w naszym programie
  • Wybierz ciepłe, flanelowe i dopasowane prześcieradło do łóżeczka.
  • Śpioszki są idealne dla niemowląt do spania, ponieważ ich stópki są zakryte, nawet jeśli maluszek się odkryje.
  • Utrzymuj optymalną temperaturę 16-20 stopni Celsjusza w pokoju maluszka.
  • Umieść w łóżeczku maluszka ulubioną rzecz, np. pluszowego misia albo kocyk, dzięki któremu dziecko poczuje się bezpiecznie.
  • Przygotuj rytuał usypiania, który nie trwa dłużej niż 45 minut. Niech będzie prosty – zacznijcie od relaksującej kąpieli, następnie przebierzcie się w piżamkę, przeczytajcie bajkę i wyłączcie światło.


Przeczytaj również:

Jak się wyspać?
Dobry sen pozwoli Ci w pełni cieszyć się życiem, zamiast z trudem przetrwać kolejny dzień.

Potwierdź dane osobowe

Uzupełnij poniższe informacje, by ukończyć ten etap

ja niestety mam często problemy ze snem..męcze się wtedy..no ale cóż żadnych tabletek nie bedę brała :)

  • Zgłoś

Kiedy mało śpię - TYJĘ !!!! :( Także do spania czas

  • Zgłoś
MAMA30

MAMA30

Zgłoszone

ciekawe informacje... :)

  • Zgłoś

No właśnie dzieci to nie tylko niemowlęta,ja mam 9 letnią córkę i tak naprawdę to nie wiem ile powinna spać żeby była wyspana.

  • Zgłoś

Ja mam problem z nadmierną sennością, ale odkąd pamiętam zawsze byłam śpiochem :)

  • Zgłoś

Dowiedz się jak...

Jak utrzymać kable w należytym porządku

Nowoczesne mieszkania są wyposażone w coraz większą liczbę urządzeń elektrycznych, co przekłada się na plątaninę kabli w salonie, które wiją się po podłodze niczym elektryczne robaki. Pomożemy Ci rozwiązać ten problem.

Czytaj dalej

Jak pomalować usta w zaledwie 5 prostych krokach

Wyraziste usta są wiecznie modne. To znakomity i prosty sposób na zmianę wizerunku, a ponadto jeden z ważniejszych kobiecych atrybutów. Spróbuj maksymalnie wykorzystać naszą tajną broń kobiecą.

Czytaj dalej

Jak przygotować trzy napoje, które doskonale rozgrzeją Cię w czasie zimy

Kiedy zima daje się nam we znaki, nie ma nic lepszego niż gorący, rozgrzewający napój. Eleganckie kawiarnie posiadają w swojej ofercie bogaty wybór oryginalnie podanych kaw, które możesz również samodzielnie przygotować w domu. Doskonale rozgrzeją Cię podczas mroźnych, zimowych dni.

Czytaj dalej

kupując - pomagasz

ufundować nowe ubrania dla dzieci z domów diecka.

Towarzystwo Nasz Dam

Jak mogę dołączyć do akcji?

Pomaganie innym nigdy nie było łatwiejsze! Kupując środek piorący,
trzeba tylko sięgnąć po specjalne opakowanie Vizir.
Dzięki temu, dzieci z polskich
domów dziecka zyskają nowe ubrania. Przekonaj się, jak w czterech prostych krokach
ubrania trafią do najbardziej potrzebujących dzieci.

Kup oznaczone
produkty Vizir
Kup oznaczone produkty Vizir
Kupując, sponsorujesz
bony do sklepów
odzieżowych dla dzieci
z domów dziecka.
Kupując a sponsorujesz
Dzieci z domów dziecka
otrzymają bony
na zakup ubrań...
Dzieci z domów dziecka otrzymają bony na zakup ubrań...
...i zyskają szansę
na wybór i zakup
nowych ubrań
...i zyskają szansę na wybór i zakup nowych ubrań

Informacje o bonach

Każdemu dziecku wybranemu przez Towarzystwo Nasz Dom,
przekażemy bon o wartości 200 zł na zakup ubrań (w jednej z największych
sieci sklepów w Polsce). Dzieci będą miały okazję wybrać się do sklepów
i samodzielnie kupić wymarzone ubrania.