Hura!

hooray

Twoje zamówienie zostało złożone. Wysłaliśmy Ci e-mail.

Zamknij

Mój koszyk

Twoje próbki

Wybierz próbkę do zamówienia

cashback

Sprawdź dostępne oferty dostosowane do Ciebie!

Wybierz swój adres wysyłki

Zdrowe i niezdrowe jedzenie – prawda i fałsz

DesktopImage
0
Omawiamy niektóre mity na temat żywności – zmierzymy się zarówno z informacjami prawdziwymi, jak i tymi fałszywymi na temat zdrowego i niezdrowego jedzenia.

Kawa przyspiesza metabolizm - fałsz
Tę opinię należy włożyć między bajki, przynajmniej jeśli mówimy o tym w odniesieniu do utraty wagi. Poziom kwasów tłuszczowych we krwi zwiększa się wraz ze spożyciem kofeiny, ale niestety nie oznacza to, że nasze ciało szybciej spala tłuszcz. Nie można jednak zaprzeczyć, że kofeina ma inną istotną cechę - pobudza nas do działania, a to może mieć wymierne efekty. Zatem jeśli uważasz, że filiżanka kawy wypita przed treningiem pobudza Cię i pomaga Ci ćwiczyć dłużej i efektywniej, prawdopodobnie Twoje całkowite zużycie energii jest większe, a metabolizm tłuszczów lepszy. Pamiętaj jednak, że wzrost metabolizmu jest efektem wzmożonej aktywności fizycznej, a nie samej kofeiny. Innymi słowy, pij kawę ze względu na jej walory smakowe i ćwicz, ponieważ Twój organizm tego potrzebuje.

Banany i awokado są kaloryczne - fałsz
Oczywiście, wszystko jest względne... Ogólnie rzecz ujmując, awokado ma około 160 kcal, a średniej wielkości banan około 150 kcal. Z całą pewnością to więcej niż w przypadku innych owoców czy warzyw, ale w porównaniu do na przykład małego batonika czekoladowego, który ma około 278 kcal, chyba nie ma wątpliwości, który z produktów jest lepszym wyborem pod względem ilości kalorii. Zarówno banan, jak i awokado są dla nas po prostu dobre, zwłaszcza jeśli wchodzą w skład zróżnicowanej diety, również dla osób dbających o nienaganną sylwetkę. Zawierają dużo witamin i minerałów oraz zdrowych kwasów tłuszczowych, dlatego jedząc je, powinniśmy czuć się ze sobą dobrze.

Czarne jagody to same korzyści - prawda
Czarne jagody są bogate w substancje znane jako „antyoksydanty", czyli „przeciwutleniacze".
„Przeciwutleniacze" to określenie stosowane w odniesieniu do dużej grupy substancji, które występują zwłaszcza w owocach i warzywach. Chronią komórki i pozytywnie wpływają na odporność naszego organizmu. Antyoksydanty możemy znaleźć w różnych gatunkach owoców i warzyw; mają one wpływ na ich kolor. Różne kolory oznaczają, że pokarmy zawierają różne rodzaje przeciwutleniaczy. Dziś już wiemy, że system przeciwutleniaczy naszego organizmu jest bardzo skomplikowany i że najbezpieczniejszym źródłem pozyskiwania niezbędnych składników jest zróżnicowana dieta bogata w owoce i warzywa we wszystkich kolorach tęczy. Więc jedz czarne jagody i inne owoce i warzywa do woli.
P.S. I tak, to prawda, że czekolada i czerwone wino również zawierają przeciwutleniacze, ale pamiętaj, by nie przesadzać z ich spożyciem.

Jajka zwiększają poziom cholesterolu we krwi - fałsz
Jeśli tylko nie cierpisz na chorobę zwaną „hipercholesterolemią rodzinną", możesz spokojnie włączyć jajka do swojej codziennej diety. To produkcja cholesterolu przez nasz organizm determinuje jego poziom we krwi. W związku z tym ważne jest, aby jeść właściwe rodzaje tłuszczów, które można znaleźć między innymi w olejach roślinnych, tłustych rybach, awokado, oliwkach i orzechach. Jajka są bardzo wartościowe ze względu na dużą zawartość białka, witamin i minerałów, dlatego warto je spożywać. Ostatnio coraz więcej uwagi poświęca się witaminie D, która również występuje w jajkach.

Orzechy to samo zdrowie - prawda
Oprócz oczywistych walorów smakowych, orzechy zawierają dużo zdrowych substancji odżywczych; są bogate w witaminy, minerały i dobre tłuszcze, których potrzebuje nasz organizm. Orzechy dostarczają dużo energii - 100 gram ma tyle kalorii co pełen posiłek. Dlatego też należy dostosować spożywanie orzechów do swojego zapotrzebowania energetycznego. Dzięki nim można kontrolować wzrost lub spadek wagi. Warto też mieszać różne odmiany orzechów i jeść je zgodnie ze swoimi preferencjami i potrzebami.

Jedzenie późnym wieczorem prowadzi do wzrostu wagi - fałsz
Jeśli Twój styl życia zakłada spożywanie głównego posiłku późnym wieczorem, nie musi to wcale oznaczać, że w konsekwencji będziesz przybierać na wadze. To, co jesz wieczorem, jest tak samo spalane, jak to, co jesz w ciągu dnia. Liczy się zatem całkowita ilość kalorii przyswajanych w ciągu doby i oczywiście poziom Twojej aktywności fizycznej. Warto się również zastanowić nad tym, jak jesz i czy dzielisz posiłki na równe części w ciągu dnia. Pomijanie posiłków w ciągu dnia lub robienie zbyt długich przerw między nimi może spowodować wahania poziomu cukru we krwi i sprawić, że wieczorem dopadnie Cię wilczy apetyt. Łatwo wtedy ulec pokusie i zjeść więcej, niż potrzebujesz, lub rzucić się na nieodpowiednie produkty.

Istnieją nowe dowody na to, że częste spożywanie niewielkich posiłków w ciągu dnia jest dla nas korzystne. Mimo różnych podejść i ugruntowanych nawyków, które zapewne z czasem przejdą do lamusa, istnieje jedna ponadczasowa zasada: jedz regularnie, urozmaicaj posiłki, wprowadź do swojej diety warzywa i owoce, jedz z umiarem i nie stroń od aktywności fizycznej, a z pewnością będziesz cieszyć się zdrowiem i długim życiem.

Chcesz podzielić się swoją opinią? Dodaj komentarz. Czy uważasz, że ten artykuł jest pomocny lub interesujący? Kliknij na ikonkę „lubię to". Jeśli podoba Ci się ten artykuł, nie zapomnij podzielić się nim z innymi!

0

Dodaj komentarz

Myślimy, że polubisz