Dieta wegetariańska dla dzieci

Dieta wegetariańska dla dzieci

Coraz więcej rodzin z dziećmi przechodzi na dietę wegetariańską. Artykuł autorstwa Deidry Holcomb, R.D.; Renee Wieman, R.D., i Samuela A. Kocoshisa, M.D.


Udowodniono naukowo, że dieta z niewielką ilością tłuszczu zwierzęcego obniża ciśnienie, poziom cholesterolu i tłuszczów. Ponadto wielu ekspertów uważa, że dieta wegetariańska zmniejsza ryzyko chorób serca i cukrzycy. Dodatkowo, chociaż niektóre ostatnie badania wskazują na coś przeciwnego, są eksperci, którzy twierdzą, że wegetariańskie jedzenie zmniejsza ryzyko powstania raka jelita.

Niektóre rodziny ograniczają spożycie mięsa z powodów zdrowotnych, inne mają swoje własne powody. Wielu wegetarian utrzymuje, że zużywają mniej zasobów naturalnych niż mięsożercy w ten sposób chroniąc środowisko. Niektórzy sprzeciwiają się zabijaniu zwierząt ze względów moralnych. Hindusom i buddystom jedzenia mięsa zabrania religia.

Co to jest dieta wegetariańska?
Dieta wegetariańska wyklucza prawie każdy rodzaj jedzenia pochodzenia zwierzęcego. Wegetarianizm ma wiele rodzajów:
- W rygorystycznej diecie wegetariańskiej nie ma miejsca na jakąkolwiek żywność pochodzenia zwierzęcego. Wegetarianie jedzą wyłącznie pokarmy roślinne.
- Laktowegetarianie, oprócz żywności pochodzenia roślinnego, jedzą też wszelkie mleczne produkty żywnościowe.
- Laktoowowegetarianie jedzą żywność pochodzenia roślinnego, jak również produkty mleczne i jaja.
- Semi wegetarinizm czy też inaczej częściowy wegetarianizm nie jest uważany za prawdziwy wegetarianizm. Ten rodzaj wegetarianizmu ma wiele różnych odmian w zależności od potrzeb osobistych. Niektórzy semiwegetarianie wyłączają tylko jeden lub dwa produkty żywnościowe pochodzenia zwierzęcego; np. niektórzy rezygnują z czerwonego mięsa, inni jedzą tylko ryby, ale unikają drobiu lub czerwonego mięsa.

Dieta wegetariańska a potrzeby rozwojowe

Rodzice, którzy stosują dietę wegetariańską muszą zwrócić szczególną uwagę na wzrost i rozwój dzieci. Rosnące dziecko potrzebuje dwa razy więcej kalorii i trzy razy więcej białka na każde pół kilo wagi niż dorosły. Dzieje się tak, ponieważ dieta dziecka spełnia dwie funkcje: zapewnia sprawne działanie organizmu i odpowiada za wzrost. Dieta dorosłych ma zapewnić tylko wystarczającą ilość kalorii do podtrzymania funkcji organizmu.

Zgodnie ze stanowiskiem Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetycznego, odpowiednio zaplanowana dieta wegetariańska i semiwegetariańska może zapewnić wszystkie składniki potrzebne do rozwoju i wzrostu niemowląt, dzieci i młodzieży w wieku dojrzewania. Odpowiednio ułożona dieta zapewni wegetarianom, którzy piją mleko, jedzą jajka i produkty mleczne, wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Dzieci odżywiające się według diety wegetariańskiej powinny jeść większe porcje niż ich mięsożerni rówieśnicy by zapewnić organizmowi wszystkie zasadnicze składniki pokarmowe. Zapewnienie porcji najlepszej jakości białka wymaga starannego dobierania warzyw do spożycia. W źle ułożonej diecie wegetariańskiej brakuje przede wszystkim wystarczającej ilości białka, wapnia, żelaza, witaminy B12 i cynku.

Liczenie Kalorii
Dieta z dużą ilością błonnika, szczególnie taka stosowana przez ścisłych wegetarian, może nie zapewniać dzieciom odpowiedniej ilości kalorii. Dieta obfita w owoce, warzywa i orzechy zazwyczaj zawiera więcej błonnika. Krakersy, produkty z białej mąki, soki owocowe, obrane owoce lub warzywa mogą obniżać zawartość błonnika w diecie dziecka. Awokado, orzechy włoskie, masło kakaowe, suszone owoce czy produkty z soi zawierają dużo kalorii i spożywane nawet w niewielkich ilościach znacznie wspierają rozwój dziecka.

Białka: ilość i jakość
W diecie wegetariańskiej liczy się nie tylko ilość, ale także jakość białek. Podając dzieciom zróżnicowane produkty pochodzenia roślinnego rodzice mogą kontrolować ilość kalorii i białka. Codzienną porcję białka można zapewnić dzieciom podając im orzechy, warzywa, produkty sojowe, masło orzechowe, produkty zastępujące mięso i warzywa strączkowe.

Rodzaje aminokwasów –cząsteczek tworzących białka w spożywanych produktach – określają jakość białek, które dzieci uzyskują z jedzenia. Nasz organizm jest w stanie wytwarzać wiele różnorodnych aminokwasów, ale 10z nich – tak zwane „podstawowe aminokwasy” powinno pochodzić z jedzenia. Niektórych aminokwasów takich jak metionina mało jest w fasoli, grochu i innych strączkowych. W produktach zbożowych mało jest zaś lizyny. Żeby uniknąć niedoboru białka, do zdrowej diety wegetariańskiej należy włączyć warzywa strączkowe i zboża. Starożytne społeczności wiedziały jak to ważne i dlatego spożywały fasolę z ryżem lub innymi zbożami.

Odpowiednia ilość wapnia

Wapń ma podstawowe znaczenie dla rozwoju kości i zębów. Jednakże dieta rygorystycznych wegetarian i owowegetarian (unikają produktów mlecznych) może zawierać tego minerału za mało. Produkty inne niż mleczne, które zawierają wapń to:
- ryżowe lub sojowe mleko wzbogacone w wapń
- wzbogacony wapniem sok pomarańczowy
- tofu z wapniem
- wegeteriańska pieczona fasola w sosie pomidorowym
- suszona warzywa strączkowe( ciecierzyca, czerwona fasola, fasola zwyczajna)
- zielone warzywa liściaste (kapusta włoska, brokuły, szpinak i kapusta bok choy)
- Ekstrakt słodowy
- tahini (pasta z ziaren sezamu)
- sezam
- migdały
- suszone figi

Jak zapobiec niedoborom żelaza?

Żelazo zapewnia odpowiednią ilość czerwonych krwinek. Anemia żelazowa jest problemem u dzieci niezależnie od stosowanej diety. Czerwone mięso to najbogatsze źródło żelaza, a ponieważ zabrania go każda dieta wegetariańska, ważne by t by dzieci jadły inne produkty spożywcze bogate w żelazo. Należą do nich:

- zielone warzywa liściaste (szpinak, kapusta włoska, boćwina)
- płatki zbożowe wzbogacone w żelazo
-dania w słoiczkach dla dzieci
- orzechy w osłoncelub zmielone w blenderze i wzbogacane.
- suche warzywa strączkowe (ciecierzyca, soczewica, mieszanka fasoli)
- rodzynki
- figi
- sok śliwkowy
- arbuzy
- ziarna dyni i ziarna sezamu
- orzeszki sojowe
- ekstrakt słodowy

żywność bogata w witaminę C, taka jak owoce cytrusowe i soki owocowe zwiększają przyswajanie wchłanianie cennych minerałów.

Znaczenie witamy B12 i biotyny.

Większość roślinnych produktów spożywczych zawiera dużo witamin. Szczególną uwagę wegetarianie i owowegetarianie powinni zwracać na witaminę B12 i biotynę. Wszyscy przestrzegający rygorystycznej diety wegetariańskiej potrzebują stałych i pewnego źródła witaminy B12, która przeciwdziałać anemii i zapewnia normalne funkcjonowanie układu nerwowego. Jej źródłem mogą być produkty wzbogacane takie jak płatki, produkty zastępujące mięso, mleko sojowe lub inne mleko roślinne, drożdże lub suplementy żywności. Biotyna jest obecna w wielu warzywach, więc większość wegetarian pobiera jej odpowiednią ilość. Jedynym wyjątkiem mogą być owowegetarianie, którzy spożywają za dużo jajek na co dzień. Dzieje się tak, ponieważ awidyna, białko występujące w jajkach może blokować wchłanianie biotyny. Niedobór biotyny może prowadzić do wypadanie włosów, wysuszenia skóry i braku czucia.

Dobra wiadomość o cynku

Wegetarianom rzadko brakuje cynku. Najlepszym źródłem cynku są: warzywa strączkowe, makaron z mąki z pełnego przemiału, płatki zbożowe wzbogacone w cynk, tofu, masło orzechowe i miso (pasta sojowa).

Na co powinni zwrócić uwagę rodzice

Jeżeli rodzina stosuje dietę wegetariańską powinna być ona też odpowiednia dla dzieci. Prawidłowy rozwój dzieci jest najważniejszy, dlatego należy je regularnie ważyć i mierzyć by zorientować się czy rozwijają się prawidłowo. Dzieci stosujące dietę wegetariańską mogą mieć wolniejszy i częstszy stolec, a w ich jelitach może powstawać więcej gazów. Aby skupić się na rozwoju i dobrostanie dziecka ważne jest dokonanie przez lekarza czy pielęgniarkę dokładnej i kompletnej jego oceny.
Konsultacja z posiadającym odpowiednie uprawnienia dietetykiem może również pomóc. Rodzice mogą dowiedzieć się czy dziecko dostaje odpowiednią ilość kalorii, białek, witamin i minerałów. Dzieci powinny spożywać mleko krowie lub sojowe, które zwiększa szanse na właściwy wzrost i rozwój. Należy pamiętać, że mleko sojowe ma zazwyczaj kaloryczność zbliżoną do chudego mleka. Jeżeli rodzice przestrzegają prostych zasad przedstawionych powyżej, mogą być pewni, że dieta wegetariańska zaspokaja potrzeby ich dziecka.

Porcje dla dzieci wieku przedszkolnym

produkty zbożowe, 6 lub więcej porcji. 1 porcja: pół lub 1 kromka chleba; 4-6 x 31 g gotowanych płatków zbożowych, zbóż lub makaronu; 4-8 x 31 g suchych płatków zbożowych.
warzywa strączkowe, orzechy, produkty zbożowe 2 lub więcej porcji. 1 porcja: 4-8 x 31 g pieczonej fasoli, tofu, tempeh (sfermentowane ziarno soi) lub teksturowanego białka roślinnego; 1.5--3 x 31 g (produktu zastępujące mięso; pół do 1 x 31 g (orzechy, zboża lub orzechy włoskie/masło orzechowe.
Wzbogacone mleko sojowe lub ryżowe 3 porcje. 1 porcja: 133 ml wzbogaconego mleka sojowego, mleka ryżowego lub mieszanki dla niemowląt.
Warzywa 2 lub więcej porcji. 1 porcja: 4-6 x 31 g gotowanych lub 5,2-8 x 31 g surowych warzyw.
Owoce 3 lub więcej porcji. 1 porcja: 4-8 x 31 g warzywa w puszkach, 133 ml soku owocowego, 4 x 31 g średniej wielkości owoc.
Tłuszcze 3-4 porcje. 1 porcja: 1 łyżeczka margaryny lub oleju.

Porcje rekomendowane dla 5-6 letnich dzieci.
produkty zbożowe 6 lub więcej. 1 porcja: 1 kromka chleba; 170 g ugotowanych płatków zbożowych, zbóż lub makaronu; 113,4-226,7 g suchych płatków zbożowych.
gotowe dania dla dzieci, orzechy, zboża 1.5-3 porcje. 1 porcja: 113,4 g gotowanych produktów strączkowych, tofu, lub teksturowanego białka roślinnego; 85 g produktów zastępujących mięso; 28,34 g orzechów włoskich, zbóż, lub orzechów włoskich/ masła orzechowego.
Wzbogacone mleko sojowe lub ryżowe 3 porcje. 1 porcja: 236,6 millilitrów (ml) wzbogaconego mleka sojowego lub mleka ryżowego.
Warzywa 2 lub więcej porcji. 1 porcja: 170 g gotowanych lub 226,7 g surowych warzyw.
2-4 porcje. 1 porcja: 113,4 g warzyw z puszki, 118,3 mililitrów (ml) soku owocowego, 1 średniej wielkości owoc.
Tłuszcze 4 porcje: 1 łyżka margaryny lub oleju.

Registration

Weź udział w EverydayMe i otrzymuj wyjątkowe oferty!

Weź udział w naszym programie

Potwierdź dane osobowe

Uzupełnij poniższe informacje, by ukończyć ten etap

Ja właśnie zaczynam swoją przygodę z wegetarianizmem od ok,3-4 miesiecy,jem jedynie ryby i raz na miesiac zdarzy mi się zjeść kurczaka,choć chce to wykluczyć jednak z ryb chyba nie będę rezygnować,nie wiem czy moge to odczuwać bo tak krótkim czasie ale czuje się dużo lepiej niż wcześniej,polecam wszystkim!! :)

  • Zgłoś

Jestem wegetarianką od 10 lat. Nie jem również ryb, w ciągu tych lat mam świetne wyniki, zwiększona odporność, lepsze samopoczucie, wygląd cery włosów.Wegetarianizm to nie jest opychanie się frytkami, i kanapki z dżemem, to jest pewien styl życia na który przechodzi cała rodzina, wiadomo że nie z dnia na dzień, ale najlepiej jest zacząć od eliminacji poszczególnych produktów, naprawdę warto!

  • Zgłoś

Moje dziecko miało uczulenie na mleko modyfikowane już od pierwszych miesięcy życia. Dlatego nie daje mu mleka krowiego, stosuje zamienniki roślinne (mleko z orzechów laskowych, migdałów, itp), które mają podobne albo nawet wyższe wartości wapnia od mleka krowiego. Staram sie ograniczać w diecie dziecka mięso i pszenicę, za to od małego uczę jeść brokuły, warzywa i owoce, uwielbia chrupki z ciecierzycy i prażony słonecznik.

  • Zgłoś

Nie jadam mięsa od czasów, kiedy byłam nastolatką i czuję się świetnie i lekko. Dzieci też nie zamierzam karmić mięsem, dlaczego miałabym je wychowywać wbrew własnym przekonaniom? Kiedy podrosną i będą świadome, same będą mogły podejmować decyzje, ale póki będą malutkie, będę im przedstawiać własny światopogląd. :-)

  • Zgłoś
aga587

aga587

Zgłoszone

Jestem jak najbardziej przeciwna stosowaniu diety wegetariańskiej u dzieci.Dziecko to też człowiek i powinien mieć możliwość spróbowania wszystkiego a nie tylko tego co lubią jego rodzice>Moim zdaniem dziecko wegetarian powinno jeść wszystko a rodzice mogą co najwyżej tłumaczyć swój punkt widzenia a nie go wymuszać.Każde dziecko ma swoje upodobania żywieniowe i nie powinno się ich na siłę zmieniać.

  • Zgłoś
#MiloscPonadUprzedzenia
Zimowe Igrzyska Olimpijskie
Pyeongchang 2018
#MiloscPonadUprzedzenia
Zimowe Igrzyska
Olimpijskie
Pyeongchang
2018
obejrzyj teraz

Zajrzyj za kulisy Zimowych Igrzysk Olimpijskich Pyeongchang i
zobacz, jak sportowcy, ich rodziny i fani obchodzą Walentynki, dzieląc
się swoimi przesłaniem MIŁOŚCI z całym światem!

obejrzyj teraz
Udostępnij wideo

#MIŁOŚĆPONADUPRZEDZENIA

Pokaz slajdów

Profesjonalne wskazówki stylisty gwiazd, Gabriela Samry

Gabriel Samra, stylista gwiazd, jest w Pyeongchang, gdzie udziela sportowcom profesjonalnych porad, ak wyglądać promiennie pomimo chłodu i zmiennych warunków atmosferycznych! Tutaj dzieli się swoją wiedzą na ten temat, abyś zawsze mogła wyglądać pięknie niezależnie od pogody.

zobacz wskazówki
Pokaz slajdów

#MIŁOŚĆPONADUPRZEDZENIA

#MIŁOŚĆPONADUPRZEDZENIA

Jako P&G pragniemy budować świat, w którym każdy ma takie samo prawo do realizowania swoich marzeń i pasji, bez względu na to kim jest, skąd pochodzi, kogo kocha i jaką wiarę wyznaje. Będąc sponsorem Igrzysk Olimpijskich chcemy uhonorować wszystkie mamy, które pomagają swoim dzieciom przezwyciężać przeciwności losu i dostrzegają drzemiący w nich potencjał, bez względu na to, co sądzą i widzą inni. Wyobraźmy sobie, jak wyglądałby świat, gdybyśmy wszyscy widzieli siebie nawzajem tak, jak widzą nas nasze mamy. #MiloscPonadUprzedzenia

Udostępnij wideo
#MiloscPonadUprzedzenia

kupując - pomagasz

ufundować nowe ubrania dla dzieci z domów diecka.

Towarzystwo Nasz Dam

Jak mogę dołączyć do akcji?

Pomaganie innym nigdy nie było łatwiejsze! Kupując środek piorący,
trzeba tylko sięgnąć po specjalne opakowanie Vizir.
Dzięki temu, dzieci z polskich
domów dziecka zyskają nowe ubrania. Przekonaj się, jak w czterech prostych krokach
ubrania trafią do najbardziej potrzebujących dzieci.

Kup oznaczone
produkty Vizir
Kup oznaczone produkty Vizir
Kupując, sponsorujesz
bony do sklepów
odzieżowych dla dzieci
z domów dziecka.
Kupując a sponsorujesz
Dzieci z domów dziecka
otrzymają bony
na zakup ubrań...
Dzieci z domów dziecka otrzymają bony na zakup ubrań...
...i zyskają szansę
na wybór i zakup
nowych ubrań
...i zyskają szansę na wybór i zakup nowych ubrań

Informacje o bonach

Każdemu dziecku wybranemu przez Towarzystwo Nasz Dom,
przekażemy bon o wartości 200 zł na zakup ubrań (w jednej z największych
sieci sklepów w Polsce). Dzieci będą miały okazję wybrać się do sklepów
i samodzielnie kupić wymarzone ubrania.