Wspólne obiady rodzinne

Wspólne obiady rodzinne

Czy jesteście tak bardzo zajęci, że Wasza rodzina rzadko siada wspólnie do posiłku?


Uważaj: może mieć to długotrwały wpływ na Wasze zdrowie.

Rodzinne spożywanie posiłków od zawsze było okazją do dzielenia się dobrym jedzeniem i opowieściami oraz sposobem na relaks i rozluźnienie w gronie ludzi, których najbardziej kochasz. Ostatnie badania wykazują coś jeszcze: wspólne posiłki są tak naprawdę kluczem do naszego długotrwałego zdrowia fizycznego i umysłowego.

Niestety, zamiast spędzenia cennego czasu z dziećmi i innymi członkami rodziny, wielu z nas wybiera gotowe posiłki spożywane przed telewizorem.

Wspólne spożywanie posiłków najbardziej służy dzieciom

Registration

Weź udział w EverydayMe i otrzymuj wyjątkowe oferty!

Weź udział w naszym programie

Mimo, że przekąski na kanapie wydają się niegroźne, zdecydowanie nie mogą stać się alternatywą dla posiłku spożywanego przy stole w gronie rodziny. Liczne badania wykazują, że brak wspólnych posiłków niekorzystnie wpływa na zdrowie – zwłaszcza u dzieci.

Jeden z ostatnich przykładów jest wynikiem tak zwanego badania GRECO, opublikowanego w maju 2014 roku przez magazyn „The European Journal of Clinical Nutrition”, który pokazał, że niewystarczająca ilość rodzinnych posiłków może prowadzić do nadwagi i otyłości u dzieci. W nawiązaniu do artykułu „Czy rodzinne posiłki naprawdę coś zmieniają?” Elizy Cook i Rachel Dunifon z Uniwersytetu Cornella, inne badanie wykazało, że regularne spożywanie posiłków z rodziną może zmniejszyć ryzyko otyłości u Twojego dziecka o 12%.

Obniżone ryzyko wystąpienia nadwagi i otyłości wydaje się być blisko związane ze zdrowszymi nawykami odżywiania. Badanie opublikowane w magazynie „Journal of the American Academy of Pediatrics”

(2011, Fiese, B. &Hammons, A.) pokazuje, że u dzieci, które siadają do posiłków z rodziną ryzyko wystąpienia zaburzeń odżywiania jest mniejsze o 35%, oraz że istnieje 24% szansy, aby jadły zdrowo.

Rzeczywistość jest taka, że skoro rodziny nie siadają już wspólnie do posiłków, wiele czynników zanika – nie tylko tych związanych ze zdrowym domowym jedzeniem, lecz również z rozmowami, wymianą pomysłów,, wymianą kulturowych wartości związanych z jedzeniem i dobrymi manierami oraz sztuką słuchania i opiekuńczością.

Mamy tendencję do zapominania, że dzieciństwo i okres nastoletni to ważne etapy nauki poprzez obserwowanie i naśladowanie dorosłych – głównie rodziców, dziadków i starszego rodzeństwa.

Nastolatki wciąż potrzebują rodzinnych posiłków
Wiele rodzin zaczyna odpuszczać sobie wspólne posiłki, gdy dzieci zaczynają dorastać. Może mieć to związek z podjęciem pracy (nastolatki chcą dorobić do kieszonkowego), zwiększoną liczbą obowiązków, presją związaną ze szkołą i sportem, a także z napiętymi grafikami zajęć.
Nieregularne pory posiłków, zbyt dużo przekąsek, jedzenie poza domem (głównie w fast-foodach oraz w budkach z jedzeniem), przesadne odchudzanie, zaburzenia odżywiania i pomijanie posiłków mogą być skutkiem tej tendencji. W wielu przypadkach wpływ rodziny ustępuje miejsca wpływom rówieśników.

Badanie wykazuje, że wpływa to na wybór jedzenia i nawyki żywieniowe oraz często prowadzi do niezbilansowanej diety. W dodatku przyszli rodzice nie będą posiadać umiejętności wprowadzania zdrowych nawyków żywieniowych u własnych dzieci.
Poza dobroczynnym wpływem na stan fizyczny nastolatków (np. lepsze odżywianie i zdrowszą wagę), liczne badania wykazały, że częste posiłki spożywane z rodziną mają również korzystny wpływ na samopoczucie, obniżają ryzyko spożywania niebezpiecznych substancji oraz przestępczości, a także gwarantują lepsze osiągnięcia w szkole.

Rozmowy przy stole podczas posiłków dają rodzicom możliwość, aby dowiedzieć się, co się dzieje w życiu ich dzieci oraz przekazać pozytywne komunikaty. Choćby tylko z tego powodu wspólne posiłki są ważną częścią rozwoju dzieci.

Jak rozwiązać problem
Martwisz się tym, że Twoja rodzina nie spożywa już regularnie wspólnych posiłków? Oto kroki, które mogą Ci pomóc w przywróceniu tradycji rodzinnych posiłków w Twoim domu:

  • Rozważ zwołanie rodzinnego spotkania. Zapytaj członków rodziny jakie mają pomysły, abyście częściej spożywali wspólne posiłki
  • Zaproponuj co najmniej trzy wspólne posiłki tygodniowo. Znajdźcie termin, który będzie wszystkim odpowiadał, ustalcie wspólnie menu i sztywne zasady, które pomogą Wam podtrzymać ten proces.
  • Skupcie się na jakości, a nie na ilości: wyłączcie telewizor, nie zabierajcie do stołu telefonów ani innych urządzeń i spróbujcie nawiązać  spokojną, sensowną konwersację.

Bawcie się dobrze podczas wzajemnego poznawania się na nowo i pamiętajcie: zwyczaj wspólnych posiłków buduje poczucie bliskości i spokoju, co przynosi wiele korzyści dla zdrowia.

Potwierdź dane osobowe

Uzupełnij poniższe informacje, by ukończyć ten etap

iskra

iskra

Zgłoszone

Wspólne posiłki fajna sprawa, ale żeby się jeszcze fajnie zmywało...Może znacie jakieś fajne płyny do naczyń. U mnie w kuchni po erze Pura i Fairy ostatnio dominuje Morning Fresh.

  • Zgłoś

Dowiedz się jak...

Jak utrzymać kable w należytym porządku

Nowoczesne mieszkania są wyposażone w coraz większą liczbę urządzeń elektrycznych, co przekłada się na plątaninę kabli w salonie, które wiją się po podłodze niczym elektryczne robaki. Pomożemy Ci rozwiązać ten problem.

Czytaj dalej

Jak pomalować usta w zaledwie 5 prostych krokach

Wyraziste usta są wiecznie modne. To znakomity i prosty sposób na zmianę wizerunku, a ponadto jeden z ważniejszych kobiecych atrybutów. Spróbuj maksymalnie wykorzystać naszą tajną broń kobiecą.

Czytaj dalej

Jak przygotować trzy napoje, które doskonale rozgrzeją Cię w czasie zimy

Kiedy zima daje się nam we znaki, nie ma nic lepszego niż gorący, rozgrzewający napój. Eleganckie kawiarnie posiadają w swojej ofercie bogaty wybór oryginalnie podanych kaw, które możesz również samodzielnie przygotować w domu. Doskonale rozgrzeją Cię podczas mroźnych, zimowych dni.

Czytaj dalej